Sunday, February 05, 2006

Konsep pendedahan kendiri

Dalam membincangkan konsep pendedahan kendiri, terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi anda terhadap apa yang ingin anda dedahkan. Antara faktor-faktor tersebut meliputi siapakah diri anda, budaya, jantina, pendengar dan topik yang ingin disentuh.

Siapakah diri anda

Anda mungkin seorang yang mempunyai tingkat sosial tinggi atau rendah yang mempengaruhi topik yang dikongsi. Kebiasaannya, mereka yang mempunyai kebimbangan dalam melibatkan diri dengan orang ramai mempunyai kadar pendedahan kendiri yang rendah. Mereka yang cekap mengurus dan mempunyai daya keyakinan yang tinggi mempunyai kadar pendedahan kendiri yang tinggi kerana sikap yang sentiasa positif dan bersedia mengambil risiko.

Budaya

Budaya yang berbeza membawa kepada penafsiran pendedahan kendiri yang berbeza. Masyarakat di Amerka Syarikat mempunyai tingkat pendedahan kendiri lebih tinggi berbanding di Britain, Jerman dan Puerto Rico berdasarkan kaian Gudykust pada tahun 1983.

Di Malaysia, secara umumnya, kita tidak gemar menceritakan perihal diri meliputi masalah peribadi terhadap orang lain. Tahun 2003, menunjukan 20 peratus pelajar mengalami tekanan mental kesan daripada sikap suka berahsia yang keterlaluan.

Anda mungkin pernah menonton filem Buli lakonan Afdlin Shauki dan Nasha Aziz. Nordin, watak lakonan Afdlin menggambarkan sikap suka merahsiakan masalah sehingga hampir mencederakan diri dan orang lain sehinggalah dibantu oleh pakar psikitari, doktor Ika lakonan Nasha Aziz

Terdapat juga budaya yang melihat pendedahan kendiri melambangkan seseorang itu lemah. Di Mexico, masyarakatnya berdasarkan kajian Wheeles dan Grotz pada tahun 1977 mendapati mereka akan membincangkan semua perkara dalam keadaan positif begitu juga melibatkan pendedahan kendiri.

Jantina.

Kecenderungan wanita berbanding lelaki dalam pendedahan kendiri adalah lebih tinggi. Keadaan ini lebih bayak berlaku apabila berada dalam kelompok jantina yang sama. Anda mungkin pernah mendengar istilah ‘pillow talk’ sehinggakan ia menjadi satu rancangan televisyen tempatan. ‘Pillow talk’ adalah keadaan di mana satu kumpulan wanita akan membicarakan pelbagai perkara dari bersifat umum kepada peribadi, keadaan ini berlaku asrama wanita atau kolej kediaman di kampus atau mereka yang menyewa serumah.

Baik lelaki atau wanita, masing-masing mempunyai pandangan tersendiri untuk mengelak pendedahan kendiri.

Pendengar

Pendedahan kendiri lebih banyak melibatkan kumpulan kecil berbanding kumpulan besar. Antara anda dan seorang rakan adalah kedudukan yang sesuai untuk proses ini kerana anda berpeluang mendengar dan memberi respon yang lebih baik dan teliti. Anda boleh melihat perubahan yang berlaku kepada rakan yang mendengar dan bersedia berhenti untuk berkongsi maklumat jika perlu.

Dalam kelompok lebih besar, ia kebiasaannya melibatkan persatuan atau pertubuhan tertentu. Misalnya, PEMADAM, Persatuan Mencegah Dadah Malaysia di bawah unitnya, PENAWAR bertindak sebagai badan rujukan dan sokongan kepada ahli-ahli keluarga penagih yang disebut sebagai golongan penderita sepi atau "silent sufferers

Pendengar anda mungkin seorang yang sebaya, yang anda suka yang bersikap menyokong malah dalam dunia internet anda turut berkongsi rahsia diri terhadap rakan yang tidak anda kenali. Ini memudahkan anda kerana rakan tersebut mengetahui rahsia anda tetapi bukan di mana anda tinggal, pekerjaan atau siapakah anda.

Topik

Pendedahan kendiri turut dipengaruhi topik yang ingin anda sampaikan. Mungkin anda suka bercerita tentang hobi, dan pekerjaan tetapi tidak mahu berkongsi kisah impian dan cita-cita hidup. Anda hanya menumpukan kepada maklumat yang disukai bukan sebaliknya.