Sunday, February 05, 2006

Persepsi diri, biar kena pada caranya

Persepsi merupakan salah satu perkara yang perlu diambil perhatian dalam meningkat kualiti diri dan komunikasi dengan orang lain. Persepsi dimaksudkan sebagai satu keadaan bagaimana kita sedar tentang perkara-perkara sekeliling khusunya orang ramai dan peristiwa melalui deria penglihatan, rasa, bau, sentuhan dan pendengaran. Ia merupakan satu keadaan yang sentiasa aktif berlaku.

Persepsi atau gambaran dan bayangan yang timbul dalam hati atau fikiran berpunca daripada himpunan pengalaman, keinginan, keperluan, kehendak dan emosi seperti kebencian atau menyukai terhadap sesuatu. Kesemua perkara ini membentuk persepsi dan diterjemah melalui gaya komunikasi kita dengan orang lain. Sejauh mana kita boleh menerima sesuatu yang disampaikan bergantung kepada bagaimana kita melihat dunia ini secara keseluruhan, situasi yang berlaku dan apa yang difikirkan anda terhadap individu di hadapan anda. Begitu juga sebaliknya.

Kerana persepsi, kita kerap menukar gaya percakapan, topik, gaya bahasa dan cara berinteraksi terhadap orang lain. Misalnya, jika anda melihat seseorang yang berpakaian sukan anda akan mengandaikan beliau merupakan seroang yang cenderung terhadap sukan dan kecergasan fizikal. Maka, kebiasaanya anda akan menimbulkan topik tersebut dalam perbualan anda dengannya.

Begitu juga jika anda mengenalpasti intonasi suara yang agak serius nadanya dari seseorang. Gaya bahasa dan perbualan anda mungkin tidak diselangi perkara melucukan kerana menurut andaian anda beliau seorang yang serius. Perkara asas dalam membentuk persepsi yang seimbang ialah memahami bagaimana caranya anda membentuk andaian terhadap orang lain sebelum ini.

“Perkara yang terdahulu sering menjadi sumber rujukanku.”

Persepsi terhadap seseorang boleh terbentuk berdasarkan maklumat yang kita perolehi dahulu. Sebelum ini anda pernah mendengar dari rakan-rakan sekeliling bahawa pelajar baru di kelas merupakan seorang yang cerdas dalam pelajaran dan aktif dalam gerak kerja sukan. Maklumat awal ini membuatkan anda membentuk persepsi bahawa pelajar tersebut seorang yang bijak menguruskan kehidupannya.

“Apa yang berlaku kini adalah gambaran sebenar.”

Ada ketikanya kita membentuk persepsi melalui maklumat terkini yang kita perolehi dengan menidakkan maklumat yang tedahulu. Sebagai contoh, jika sebelum ini anda mengandaikan bahawa rakan yang anda kenali merupakan seorang yang jujur terhadap orang lain termasuk terhadap diri anda. Tetapi disebabkan sau peristiwa, beliau berbohong. Maka berdasarkan keadaan tersebut anda mengandaikan bahawa beliau sebenarnya seorang pembohong sebelum ini. Dengan erti kata lain, sekali perbuatan boleh menghilangkan tindakan lain yang dilakukannya selama bertahun-tahun.

“Setiap yang dilihat memberi makna.”

Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Soloman Asch, beliau meminta sekumpulan individu menyenaraikan perkataan-perkataan yang menggambarkan ciri-ciri dua orang di hadapan mereka. Selepas itu, hasil yang ditunjukan menunjukan perkara yang berbeza. Individu pertama digambarkan dengan perkataan-perkataan seperti bijak, kritikal, keras kepala dan sebagainya. Manakala individu kedua, digambarkan sebaliknya. Soloman mendapati, individu pertama mendapat persepsi yang positif dari mereka.

Keadaan ini yang berlaku di awal pertemuan kita dengan seseorang yang ingin dijadikan sahabat. Kita membentuk persepsi terhadapnya melalui gambaran fizikalnya. Malah dalam masyarakat tempatan, jenayah melibatkan penipuan wang berlaku kesan daripada tindakan penjenayah yang membentuk imej fizikal yang bersih, kemas dan profesional.

“Semuanya saling berkait satu sama lain”

Ada ketikanya persepsi dalam minda terbentuk kerana kita mengaitkan satu perkara dengan perkara lain. Umpamanya anda bertemu dengan seseorang yang sentiasa gembira. Mungkin anda mengaitkan sifat gembiranya itu berkaitan dengan sifat peramah meskipun anda masih belum pasti dengan keadaan tersebut. Adakalanya keadaan ini membawa kepada persepsi yang salah kerana tidak semua sifat yang dilihat akan berkait rapat dengan sifat yang lain, bergantung kepada jenis individu yang anda temui.


Mungkin anda cenderung melihat sesuatu yang anda suka atau sebaliknya. Misalnya anda cenderung untuk menyukai seseorang, sudah pasti anda akan menyenaraikan setiap ciri yang positif terhadapnya meskipun ia belum tentu benar. Begitu juga terhadap individu yang anda kurang gemar, akan wujud senarai negatif yang timbul dalap persepsi anda terhadapnya.

“Semakin lama saya semakin memahami.”

Persepsi yang lebih seimbang wujud apabila telah wujud satu bentuk perhubungan yang lama. Apa yang andaikan dahulu mungkin berubah kerana maklumat tentang dirinya yang semakin banyak anda ketahui sama ada secara pemerhatian, bual bicara atau dari pihak ketiga.

Jika dahulu anda mengandaikan individu tersebut seorang yang tidak terurus dan kurang disiplin kerana cara pemakaiannya yang tidak terurus, mungkin persepsi anda berubah setelah mengetahui individu tersebut mengalami masalah peribadi yang tidak diambil peduli oleh sesiapa sehingga merunsingkannya.

Persepsi yang terbentuk perlu mengambil kira semua keadaan dan kebijaksanaan dalam mengimbangkan gaya pemikiran kita. Ia turut mengambil kira keadaan sekeliling, gaya pemikiran seseorang memahami kesan dan akibat terhadap sesuatu yang berlaku, sumber maklumat yang kita perolehi dan mengenalpasti sama ada setiap yang terjadi akan berpunca dari tindakan yang sama atau sebaliknya. Kita mungkin tidak mampu membentuk persepsi yang tepat kerana setiap individu mempunyai keunikan dan kepelbagaiannya. Namun dalam membentuk komunikasi dan personaliti yang cemerlang, ia perlu bermula dengan persepsi yang seimbang.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home