Sunday, February 05, 2006

Memberi maklum balas yang memuaskan hati

Memberi maklum balas yang sesuai terhadap mesej yang diterima memberi kepuasan kepada diri dan penyampainya. Selain daripada bersikap empati terhadap penyampainya, iaitu dengan menyediakan emosi anda dalam keadaan yang digambarkan, Maklum balas secara langsung menggambarkan anda adalah pendengar yang aktif secara lisan dan bukan lisan.

Pada masa yang sama, ia membantu anda untuk memahami maklumat dengan lebih baik lagi. Malah, anda juga memberi gambaran untuk bersetuju atau sebalik terhadap apa yang disampaikan. Selain itu, maklum balas memperlihatkan sejauh mana maklumat tersebut memberi kesan kepada anda.

Terdapat beberapa kaedah lain untuk anda memberi maklum balas yang menyenangkan hati kedua-dua pihak

Beri tempoh untuk diri anda dan penyampai.

Sahabat anda baru sahaja berhadapan perkara yang mendukacitakan berkenaan rakan karibnya yang kerap melanggar janji. Anda yang mendengar luahannya mungkin bercadang untuk menasihatinya agar lebih bersikap tegas dan jelas dengan pendiriannya terhadap rakan baiknya agar permintaannya lebih dihormati pada masa akan datang. Mungkin anda bercadang untuk memberitahunya selepas sahabat anda berkongsi perasaan sedihnya. Boleh jadi ia akan lebih memburukan keadaan. Anda pula yang akan kelihatan ‘tidak berperikemanusiaan’ di matanya. Ia seolah-oleh menyalahkan dia kerana memilih kawan sedemikian.

Anda mungkin boleh memberi ruang waktu sebelum memberi maklum balas. Mungkin anda boleh menasihatinya secara tersirat apabila keadaan menjadi tenang. Tetapi ada waktunya, maklum balas segera diperlukan. Misalnya dalam membantu rakan-rakan mengulangkaji pelajaran. Kesilapan dalam menjawab soalan latihan perlu diperingatkan segera bukan sehingga sahabat anda melakukan beberapa banyak soalan baru hendak diperbetulkan.

Sampaikan maklum balas yang berguna

“Memang betul kata awak, dia memang berperangai buruk…”

“Awak sendiri sudah lihat betapa tidak berterima kasihnya dia…”

Elakan memberi maklum balas berbentuk provokasi emosi sekadar untuk menunjukan anda sedang mendengar. Berikanlah maklum balas yang berguna, sesuatu yang boleh diterima pakai dan memberi keuntungan kepadanya. Misalnya, sekiranya sahabat anda menceritakan tentang sikap gurunya yang selalu menggagalkannya dalam ujian, elakan memberi maklum balas seperti “Memang cikgu itu selalu gagalkan pelajar yang tidak disukainya” atau “Cikgu itu memang kejam.” Sebaliknya, berikan maklum balas yang boleh diaplikasikannya seperti, “Mungkin cikgu itu ada masalah dan perlukan masa untuk menenangkan diri. Awak pergilah jumpa dia.” Atau “Boleh jadi cikgu itu hendak awak sentiasa berjumpa dengannya, ambilah peluang itu,” atau seumpamanya.

Potong mana yang perlu.

Ada maklumat yang berguna dan ada yang sebaliknya. Kita telah membincangkan sebelum ini, maklumat yang terlalu banyak membebankan anda untuk memberi tindakbalas yang sesuai. Anda harus tahu mengasingkan maklumat mana yang ingin anda gunakan dan lupakan maklumat-maklumat selebihnya. Ringkas tetapi tepat.

Fokuskan maklum balas anda.

Maklum balas yang disampaikan janganlah kedengaran terlalu umum sehinggakan penerimanya tidak dapat bertindak balas mengikut pendekatan yang betul. Anda mungkin berhadapan dengan sikap pelajar yang suka membuat bising di kelas, selain daripada anda memberitahunya bahawa, “Awak bisinglah!’ tukarkan pendekatan anda kepada. “Maaf, saya sedang mengulangkaji kerana ada ujian selepas ini, boleh perlahankan suara awak? Kemungkinan mesej anda yang kedua lebih mudah diikiuti kerana maklum balas tersebut menggambarkan keadaan yang berlaku bukan penilaian terhadap sikapnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home