Thursday, April 06, 2006

Cipta peluang bukan halangan. (2)

Terdahulu kita telah mengenalpasti beberapa halangan-halangan yang timbul dalam interaksi dengan individu lain. Terdapat beberapa halangan lain yang dikenalpasti menjarakan keberkesanan kita untuk tampil sebagai inividu yang boleh menarik minat orang lain untuk berkomunikasi dengan kita kesan daripada halangan-halangan pemilihan kata dalam kategori berikut. Pilihlah kata-kata yang mencipta peluang bukan halangan.

Halangan keempat : Semuanya sama sahaja.

Menggunakan perkataan yang bersifat umum dan mempercayai semua keadaan tertakluk dalam kategori tersebut menjadi salah satu punca komunikasi bermasalah.

Baru-baru ini penulis menerima pesanan ringkas dari seorang sahabat yang menceritakan kisah malang hidupnya. Kata-katanya diakhiri dengan ayat, “semua orang sama sahaja…” Mesej tersebut membuat saya tertanya-tanya, adakah saya juga sama seperti individu yang pernah menimbulkan masalah dalam hidupnya?

Membuat kenyataan umum terhadap sesuatu perkara boleh menjejaskan hubungan secara langsung, lebih-lebih lagi apabila kenyataan itu berunsur negatif. Kenyataan umum tersebut seolah-olah telah dipersetujui oleh orang yang menerima mesej tersebut meskipun belum mendengarnya.

Kebiasaannya, perkataan seperti semua, kebanyakan, dan majoriti digunakan untuk membuat kenyataan umum. Jika anda bercadang menggunakan kenyataan umum, mulakan dengan perkataan, “pada pandangan saya…” atau “saya merasakan…” dan “bagi saya…”

Perkataan-perkataan tersebut memabawa maksud bahawa ia kenyataan peribadi anda. Ia bebas untuk dipersetujui oleh mereka yang mendengar atau sebaliknya. Akui bahawa setiap manusia mempunyai keunikan tersendiri dan sukar untuk mengelompokan semua orang dalam kategori yang sama.

Halangan kelima : Bual bicara ekstrem.

“Sama ada awak sertai kumpulan saya atau dia?”

“Pilih antara satu, ikut kami atau kami tinggalkan awak?”

“Ya atau tidak?”

Dalam berkomunikasi dengan rakan-rakan, berlaku pemilihan kata-kata yang memerlukan seseorang bertindak membuat keputusan. Perkataan-perkataan yang menggambarkan hanya ada dua pilihan untuk membuat keputusan adakalanya mengganggu interaksi yang baik.

Sebagaimana dialog di atas, ia boleh dikembangkan kepada dialog-dialog berikut yang memberi lebih keselesaan emosi untuk seseorang membuat keputusan,

“Sama ada awak sertai kumpulan atau mana-mana kumpulan yang lebih sesuai.”

“Awak boleh ikut kami. Jika tidak mahu, tidak mengapa. Tetapi jika awak hendak kami menunggu awak selesaikan urusan awak, kami boleh tunggu.”

“Adakah awak pasti?”

Halangan keenam : Kata-kata jenaka sensitif .

Dalam hidup bermasyarakat, lebih-lebih lagi hidup bersama pelbagai kaum, semestinya budaya hormat melalui pemilihan kata-kata yang sesuai adalah perkara penting untuk mengeratkan perhubungan.

Elakan kata-kata yang merendah-rendahkan satu kaum dengan kaum lain meskipun untuk tujuan jenaka ringan. Dengan hidup bersama kaum lain, memberi peluang untuk kita sama-sama belajar sesuatu yang menarik dan mengembangkan diri dengan kelebihan ini.

Misalnya di Melaka, masyarakat Baba Nyonya dan Chetty datangnya dari percampuran hidup dengan kaum Melayu yang membawa kepada satu kelompok identiti masyarakat yang unik dan mempunyai persamaan adat dan cara hidup. Masing-masing mudah berinteraksi dan lancar menyanyikan lagu tradisional dalam satu bahasa tanpa rasa kekok atau janggal.

Malah, pernah diceritakan oleh seorang tokoh pemikir berbangsa Cina dalam satu seminar, “Buat pertama kali saya singgah makan tengah hari di sebuah kedai makan yang diusahakan oleh orang Melayu, tetapi hidangannya adalah itik yang dimasak cara kaum Cina yang diubah sedikit kaedahnya agar halal untuk mereka menikmatinya.

Halangan ketujuh : Salah jangka umur, pangkat dan taraf hidup

Perkataan-perkataan yang sensitif juga merujuk kepada kata-kata yang merendah-rendahkan seseorang kerana faktor umur dan latar hidupnya. Ia menjadi halangan yang cukup sukar diperbaiki apabila ia berlaku.

“Awak sudah tua, tidak lama lagi nyanyuk.”

“Keluarga miskin, boleh berjayakah?”

“Awak jadi ketua kelas sebab guru kelas bersimpati dengan awak.”

“Dia bukan bagsu sangat, sebab ayahnya pemnadu bas…”

Perkataan-perkataan ini penulis kategorikan sebagai perkataan-perkataan ‘pembunuh’ yang akan memutuskan hubungan baik anda dengan sesiapa sahaja, walaupun anda sekadar ini bergurau atau menguji rakan.

Seandainya anda mengenali seseorang buat pertama kali, gunakan perkataan seperti saudara, saudari, tuan, puan, atau kata ganti diri yang sopan merujuk kepadanya. Elakan perkataan engkau apabila berinteraksi dengan orang lebih tua dari anda.

Jika datangnya dari golongan cerdik pandai atau berstatus gunakan perkataan profesor, cikgu, doktor atau apa-apa yang sesuai dengan kelayakan akademinya. Bagi mereka, ia adalah satu penghormatan atas usaha dan penat lelah mereka selama ini untuk mencapai tahap tersebut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home